hjälp mig!

Vi vet inte alls vad som händer till hösten men just nu ställer vi in oss på vi ska börja plugga eftersom sista anmälningsdagen börjar närma sig. John vet vad han vill plugga men jag däremot känner mig inte lika säker. Jag vill ha ett yrke där jag får lov att vara kreativ, skapa idéer. Där jag ständigt ställs för nya utmaningar och den ena dagen inte liknar den andra. Just nu känns en mix av media, reklam, kommunikation, marknadsföring, mode och design perfekt. Men jag hittar bara utbildningar som känns för teoretiska eller för praktiska, skulle så gärna vilja hitta en bra blandning.

Så därför frågar jag DIG, läser du, eller känner till någon utbildnings som skulle kunna passa mig?
Vet du något yrke som skulle passa, skola som är bra eller någon syo eller ja, vad som helst.
Vet du någonting helt annat som är kul och skulle passa Hanna?

Jag blir jättetacksam för alla förslag och tips!


Vi har suttit inne på studera.nu hela morgonen och förmiddagen så nu sticker vi ut i det fina vädret! Glad torsdag!


Kommentarer
Postat av: Elvira

Grafisk formgivare kanske skulle vara något för dig!

2009-03-26 @ 13:24:38
Postat av: afterglow.

Jag kan tipsa om produktionsledare inom media, som jag själv har läst. Där får man lära sig lite om allt som krävs för att styra upp olika projekt - vare sig det är en konsert, en affisch, ett eget företag - ja det mesta inom media faktiskt. Utbildning har en lite mer tyngd åt tryckt media.. Man får lära sig att kläcka idéer, genomföra sin idé, marknadsföra, uppföljning.. ja. Hoppas det är till nån hjälp!

2009-03-26 @ 13:31:26
URL: http://theafterglow.blogg.se/
Postat av: Hanna

två bra media skolor som jag har sökt till är grafisk design och webbutveckling i jönköping (jth.se) och brobygrafiska.se i sunne!

2009-03-26 @ 13:42:27
URL: http://lifebyhanna.blogspot.com
Postat av: paulina

jag har en kompis som läser grafisk design, visuell kommunikation och reklam i kalmar. jag ska söka det nu tänkte jag, det verkar vara jättekul! man måste dock skicka in arbetsprover. om du tycker det låter intressant kan jag skicka en länk till info om kursen.... eller så googlar du bara på kalmar och högskola :)

2009-03-26 @ 13:53:47
URL: http://bryno.blogg.se/
Postat av: anna s

Berghs i Stockholm!

2009-03-26 @ 15:01:18
Postat av: Anonym

Journalistik är ett bra förslag annars, många är så inkörda på att det handlar om att skriva, men det är en hel värld av möjligheter..! Inriktar man sig sen på mode så har man garanterat en karriär i en bransch som växer som aldrig förr. Själv läser jag journalistik och medieproduktion i Kalmar, den är bra för att här blandas praktiskt med teoretiskt och du lär dig inte bara journalistik utan också att producera media, all sorts media. Utbildningen har dessutom ett mycket gott rykte i branschen.

2009-03-26 @ 15:12:58
Postat av: Camilla

stockholms universitet har lite blandat med intressant tyckte jag, så det blir nog att satsa på kursen Reklam och PR I till hösten. :)

2009-03-26 @ 15:17:09
URL: http://cmtk.blogspot.com
Postat av: Ulrika

Är du intresserad av journailstik? Jag är journaist och läste programmet journailstik och multimedia i stockholm. Varannan kurs är teoretisk och varannan praktisk, så är upplägget. Svårt att få fast jobb som journalist men väldigt kreativt och omväxlande kan det vara beroende på vad man arbetar med.

2009-03-26 @ 15:38:17
URL: http://colorelle.blogg.se/
Postat av: Cecilia

Hej Hanna!

Jag läser just nu Mediedesign på Luleå Tekniska Universitet. Nu till hösten så blir utbildningen med konstnärlig än vad den har varit under min tid här uppe. Jag läser själv mitt tredje och sista år nu. Utbildningen ligger i den lilla staden Piteå, skall ju sägas att det inte är den roligaste staden men utbildningen är bra och man jobbar mycket kreativt. Det finns även mycket utrymme för fria övningar. Vill du veta mer så är det bara att du hör av dig. Jag följer er blogg dagligen, man blir väldigt glad av att se alla era fina bilder!

2009-03-26 @ 15:40:59
Postat av: Erik

Vad vill John plugga?

2009-03-26 @ 15:52:19
Postat av: Therése

Studerar Marknadsföringsprogrammet på Växjö Universitet. 50% är sjukt roliga marknadsföringskurser och 50% nödvändiga kurser i företagsekonomi. Jag har som mål med denna utbildning att jobba på reklambyrå men eftersom det är en bra mix mellan marknadsföring och företagsekonomi är bredden av yrken man kan välja stor. Jag kan även tipsa om programmet för Inrednings- och butikskommunikation, också på Växjö Universitet. En blandning av marknadsföring, inredning, teori och praktik. Vill även passa på att tacka för en jättemysig blogg! Längtar efter sydligare breddgrader varje gång jag ser era fina bilder. Kram / Therése

2009-03-26 @ 15:56:43
URL: http://thisistherese.blogg.se/
Postat av: Sofie

Södertörns högskola har ju massor med olika program inom de områdena. Jag själv funderar på 'Ekonomi, teknik och design' eller 'IT, medier och design'. Men jag har också världens ångest, usch!

2009-03-26 @ 16:25:19
Postat av: Anonym

Interaktionsdesign, finns i både Kalmar och Malmö. Det inriktar sig på användarvänlig design och handlar mycket om grafisk desig likväl kommunikation och kognition. Läser själv andra terminen och trivs som fisken i vattnet, lagom balans mellan design och teoretiskt!

2009-03-26 @ 16:57:59
Postat av: josefine

Jag vet att det nog blir svårt, men du hade lätt platsats på vogue eller elle! Eller skulle du blivit stylist, eller modefotograf! Du är sjukt grym & din klädstil är underbar, du borde använda det!

2009-03-26 @ 18:32:05
URL: http://www.foreversmile.devote.se
Postat av: flora

jag tycker du ska satsa på att bli modell :) nej men något inom design iallafall, du är ju en grym stilikon!

2009-03-26 @ 18:44:25
URL: http://ffogelberg.blogg.se/
Postat av: Anonym

media- och kommunikationsprogrammet i jönköping kanske?

2009-03-26 @ 18:45:09
Postat av: Anonym

IHM en design linje

2009-03-26 @ 18:57:25
Postat av: Caroline

Innovationsdesgin eller informationsdesign heter en 3-årig utbildning på Mälardalens högskola i Eskilstuna. Den utbildingen innehåller allt möjligt gällande design, rumsgestaltning, kommunikation osv. Vet inte så jättemycket om den mer än att jag gärna skulle läsa den. Tyvärr är Eskilstuna inte världens roligaste stad att plugga i, men det kan ju alltid vara värt att kolla om det finns intresse :) Lycka till!

2009-03-26 @ 20:42:09
URL: http://carolinehedlund.blogspot.com
Postat av: Anonym

jag är ynka 13 år, med Berghs i sthlm värklar galet ball, mor min studerade där, och jag har hört mycket bra saker! NU jobbar hon på reklambyrå!

ni är bra balla ni!

2009-03-26 @ 21:16:36
Postat av: Nathalie

vilka bra tips du fått, jag tror jag ska kolla upp några av dem också!! ;) jag är också väldigt osäker på vad jag vill läsa, men det känns verkligen som att det är rätt tid att plugga nu när det är svårt att få jobb etc!

2009-03-26 @ 22:35:28
URL: http://nenneblogg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0