Barcelona

I helgen var vi i Barcelona. Vi har bara ca 30 mil dit härifrån och vi såg därför en tripp dit som ett ypperligt tillfälle att förena nytta (inhandla höstkläder!) med nöje (se en för oss helt ny stad).

Det startade tidigt på söndag morgon. Vi tog spårvagnen klockan halv 8 till bussstationen. Vi hade gott om tid då vi kom 35 minuter innan bussens avsatta avgångstid, det var kallt, solen hade precis startat sin synliga bana. Bussen dröjde, vi började bli aningen oroliga då vi dessutom var de enda på bussterminalen. Vi frågade förbipasserande, ingen visste säkert. Till sist kom den, 40 minuter försent. Egentligen skulle vi vara på plats klockan 1 men efter ytterliggare förseningar vid spanska gränsen där en familj fick hoppa av av okänd anledning kom vi fram först klockan 3.

Eftersom alla affärerna är stängda på söndagar skaffade vi oss en karta och försökte orientera oss och se det som vi tidigare läst vara värt att se. På kvällen ville vi ha äkta spansk Tapas, men det blev mest skit. Hamnade på Tapa-tapa som inte alls visade sig vara den äkta härliga spanska tapas-bar vi trott utan en riktig turistfälla. Efter ett par tuggor hade vi svalt så mycket smör att vi var tvugna att ta var sitt tuggummi.

Måndagen, när vi kunde stan utan och innan, var vigd åt shopping. Vi gick och vi gick från den ena affären till den andra och fyndade en massa bra höstkläder. Till slut hade Johns hälar gett upp och Hannas höft fick henne att gå som om hon vore mamma till 15 ungar.

På kvällen ville vi ha en god bit kött och en potatisgratäng. Men vårt trötta och hungriga tillstånd kryddat med vårt nya tunga bagage fick oss att fatta ännu ett dumt restaurangbeslut. Det blev nästan ännu värre!

Hur som helst har vi haft två fruktansvärt roliga dagar i Barcelona!

Här kommer Barcelona-08-albumet:

Tidigt söndag morgon

Klockan börjar bli mycket eftersom vi knappt sovit på ett dygn så vi återkommer med bilder i morogn! Godnatt!

det var lite kallt men solen värmde gott när vi satt och väntade på bussen.

busstopp och matsäck

utsikt från ett bussfönster

gränsen vi lärde känna väl

till slut kom vi fram!

Taxi till hostal Centric

...som såg ut såhär

...å så här

La Rambla och Hanna:)

längst ner på la rambla, vid hamnen

trés joile

Hamnen, vi väntar på att bron ska komma(!)

stranden

en sevärdhet...

...värd att se tyckte men tyvärr fick vi inte gå in

Metro

Den fantastiska Segrada familia ritad av ingen mindre än Barcelona-sonen Antonio Gaudí

en jättestor blåröd snopp

Tapas-floppen

frukost dag 2, baguette. Som vi hade längtat

lite senare, fika

johns nya skor

hannas nya byxor

el ravel

lunch

1 miljon steg äldre. Trötthet. Nöjdhet.

sista middagen, döm av minen

minen.

Detta kom vi över i Barcelona
John höger sida:
Grova yllebyxor, Rutig flanellskojorta, rutig skjorta, skärp, halsduk, svart tröja, grå kofta, boots och tweedkavaj.
Hanna vänster sida:
pälsväst, grå harlembyxor, ankelboots, grå ylleklänning, rutig kavaj, guldhalsband, grova strumpbyxor, rutig skjorta, mössa, halsduk, svart luddig tjocktröja, kofta med brodyr, svart klänning med axelvaddar och brungrå tröjklänning.